זכויות סטודנטים לקויי למידה

העובדות מראות כי לקויי הלמידה מהווים כ-5.5% מכלל הסטודנטים בישראל הלומדים במוסדות להשכלה גבוהה, וכשליש מהמשתתפים במכינות קדם אקדמיות. במספרים, מדובר בעשרות אלפי סטודנטים, הנאלצים להתמודד עם קשיים מהותיים, החורגים בהרבה מחומר הלימוד.

על מנת להסדיר את מצבם של סטודנטים לקויי למידה בישראל, נכנס לתוקפו ב-2009 חוק שמטרתו להעניק סיוע לכל אותם סטודנטים, וכן לאפשר להם לקבל את הזכויות המגיעות להם.

אילו הפרעות לימודיות קיימות?

סטודנט בעל לקויות למידה נחשב לכזה אשר סובל מבעיה קוגנטיבית מסוימת, אשר משליכה על היכולת שלו להיות מרוכז, לקרוא, לכתוב, להמחיש מושגים, לחשב מספרים וכן הלאה.

הגורמים לאלה יכולים להיות רבים, וביניהם לקויות חושיות, פיגור שכלי, מוגבלות פיזית ואפילו תנאים חיצוניים- דוגמת מצב סוציו-אקונומי.

אלו המוסדות עליהם חל החוק

כמובן שלצורך קבלת ההקלות, נדרש מהסטודנט או מי מטעמו להביא למוסד הלימודים אבחון מגורם מקצועי (פסיכולוג, נוירולוג, קלינאי תקשורת וכן הלאה), אשר יפרט בדיוק את הקשיים עימם מתמודד אותו סטודנט. זהו למעשה חידוש נוסף של החוק, מאחר והוא מגדיר לראשונה מי יהיו הגורמים אשר בסמכותם להגדיר סטונדט כלקוי למידה.

אולם, מרגע המצאת המסמך, כל מוסד אקדמי או מקצועי, בין אם המדובר הוא באוניברסיטה, במכללה, בבית ספר מקצועי או במקום העורך מכינה- צריך לכבד את החוק ולהעניק לסטודנט את הזכויות אשר יקלו עליו בלימודים. לצורך התאמת הזכויות הספציפיות, כמובן, מוענקת תשומת לב יתרה לחוות הדעת של המאבחן המקצועי.למידע נוסף: זכויות סטודנטים ליקויי למידה באתר זכויות

פירוט ההקלות לסטודנטים

המונח המרכזי ביחס לזכויות הסטודנטים לקויי הלמידה הוא "התאמה". משמעותו שמרגע קבלת האבחון ואישורו על ידי המוסד (עד שלושים יום מרגע הבקשה), רשאי הסטונדט ליהנות מתנאי קבלה ייחודיים ומהקלות במטלות, במבחנים וכן הלאה- הכל בהתאם לקשיים עימם הוא מתמודד.

באילו הקלות מדובר? ובכן, בהתאם לדרגת ההתאמה הנהוגה במוסד ההשכלה הגבוהה, הסטודנט צריך לקבל הארכת זמן במבחנים או לצורך הגשת עבודות, אפשרות להיבחן בעל פה במקום בכתב וכן קבלה של סיוע מיוחד בזמן מבחן.

החוק מגדיר כי בכל מוסד אקדמי יוקם גוף האחראי על מתן הזכויות לסטודנטים. עליו יהיה לספק להם גם עזרים טכנולוגיים המסייעים בתהליך הלמידה, שיעורים מיוחדים על פיתוח מיומנויות הכרחיות בעולם האקדמי וכן קיום שיעורים מיוחדים לאוכלוסיית לקויי הלמידה.

בנוסף על כך, יפעל במוסד מערך הסברתי, שיעניק הדרכה לסגל האקדמי בכל הקשור לסיוע לסטודנטים אלה ואף יגביר את המודעות לבעיותיהם.

מדובר בתהליך ארוך והדרגתי

מיותר לציין כי הליך מקיף מאין זה אינו יכול להתפתח יש מאין. החוק אמנם נחקק כבר ב-2008, אבל סעיף מרכזי בו מותיר למוסדות פרק זמן ראוי להיערך: השינוי אמור לקחת חלק תוך שש שנים.

מעבר לכך, הרי שהוא קובע שניתן יהיה להפסיק או להגביל את ההקלות במוסד לימודי נתון (או אפילו באופן מקיף יותר)- אם אלה יהוו נטל כלכלי שאנשי המוסד לא יכולים לעמוד בו.

גם אם יישומו של החוק עדיין לא מתבצע באופן גורף בפועל, אין ספק כי מדובר בבשורה של ממש עבור כל אותם סטודנטים, וכלי עזר חיוני מאין כמוהו לשם השגת המטרה: רכישת תואר אקדמי, חיפוש עבודה והשתלבות במשק הישראלי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>