אבחון הפרעת קשב וריכוז במהלך הלימודים

רבים כיום סובלים מהפרעות קשב וריכוז, שמפריעות להם בהרבה מאוד תחומים – ובעיקר במהלך הלימודים. זהו נושא מורכב, ואפילו שנוי במחלוקת (למשל בכל הנוגע לאפשרויות טיפול נפוצות דוגמת ריטלין), כאשר השאלה שעולה תמיד היא מתי מומלץ לאבחן את הבעיה, איך עושים את זה ומהן ההשלכות של האבחון. אספנו עבורכם מספר דגשים שיסבירו לכם לקראת מה אתם עומדים.

אבחון הפרעת קשב וריכוז – TOVA ,MOXO ועוד

הפרעות קשב וריכוז, הן עבור סטודנטים והן עבור אנשים אחרים, לא חולפות מעצמן. בדומה ללקויות למידה אחרות המקשות על התלמידים, כמו דיסלקציה, הן מצריכות כצעד ראשון אבחון מקצועי. יש כיום שיטות שונות לאבחן את הבעיה, כשבניגוד למה שחלק מהאנשים חושבים – ניתן לבצע את האבחון בכל שלב בחיים, ולא רק בילדות.

בין אם מדובר הוא על מבחן TOVA, מבחן MOXO, מבחן CPT או כל אמצעי אבחון אחר, מומלץ לעשות אותם מוקדם ככל האפשר אם חושדים שיש לאדם הפרעות קשב וריכוז. תוקף האבחונים הוא לרוב לתקופה של חמש שנים, כך שהם אמורים ל0ז, כי לפעמים טועים ויוצרים בעיה שלא קיימת. על אותו עיקרון מומלץ מאד שלא לקחת תרופות דוגמת ריטלין ללא חוות דעת מקצועית, כשרצוי מאד לקחת את התרופות במקביל לטיפולים אחרים בבעיה.

יש סטודנטים לדוגמא שזקוקים לטיפול פסיכולוגי בהיבטים אחרים של הבעיה, דוגמת תחושת כישלון, הרגשת נחיתות ביחס לאחרים (בעיקר אם הפרעת הקשב מביאה לפגיעה בהישגים בלימודים) או אפילו קשיים חברתיים הנובעים או מתגברים כתוצאה מהפרעות קשב וריכוז.

בחינת אסטרטגיית למידה

כאשר עוברים אבחון מקצועי של הפרעת קשב וריכוז ניתן לדעת את חומרת הבעיה, ובהמשך לכך מה ניתן לעשות כדי להתמודד איתה או לצמצם אותה. לסטודנט יש הרבה כלים שהוא יכול להשתמש בהם לצורך זה: אם הוא מתקשה להקשיב למרצה לאורך זמן, הוא יכול לשכתב בקדחתנות כמעט כל מילה שהוא מוציא מפיו, ולאחר מכן לעבור על המסמך בנחת, בזמן שהוא זקוק לו כדי להבין ולפענח את תכני השיעור. יש סטודנטים שעבורם הקלטה של השיעורים היא שתעשה את העבודה, גם אם היא תצריך זמן ואמצעים טכנולוגיים מסוימים.

לכל סטודנט הסובל מהפרעת קשב וריכוז יש דפוס אחר של הבעיה, וגם מיומנויות למידה אחרות שצריכות להשפיע על הפתרון. במהלך האבחון הסטודנט יכול לדעת מהו אופן הלמידה האידיאלי עבורו, מה שהופך את האבחון לחשוב כל כך: הסטודנט יכול להבין למשל האם מומלץ עבורו ללמוד לבד או כחלק מקבוצות לימוד, או לחלופין האם השעות האידיאליות עבורו ללמידה הן הבוקר, הצהריים או דווקא הלילה.

גם את מסגרת הלימודים חשוב להתאים למצב של הסטודנט. המלצה מועילה בלא מעט מקרים, כפי שעשויים להמליץ באבחון מקצועי, היא להפחית את העומס כמה שניתן, למשל באמצעות הארכת הסמסטרים. ניתן בהמשך לכך להרכיב לוח שיעורים עם מספיק הפסקות בין שיעור לשיעור.

קשב וריכוז – מתן הקלות

אבחון הפרעות קשב במהלך הלימודים מאפשר לסטודנט לקבל הקלות או התאמות שונות, וזו אחת התמורות החשובות של האבחון עבור הסטודנטים. גם אם במוסד הלימודים הישראלי הממוצע לא יימצאו (עדיין) תוכניות או שיעורים ייעודיים לבעלי קשב וריכוז, כן ניתן לקבל ממוסד הלימודים סיוע בפתרון הבעיה ובהתמודדות עם הקשיים שלה. הדוגמא המובהקת היא הקלות לסטודנטים במהלך מבחנים, דוגמת הארכת זמן שהופכת לקריטית עבור רבים הסובלים מהבעיה.

מומלץ שלא להסתמך על ההקלות לבדן – כי הן לא יכולות להציל סטודנטים שמתקשים לעקוב או להבין את חומר השיעור – אבל הן בהחלט עשויות לסייע לסטודנט לעמוד בכבוד במבחנים ובמטלות השונים.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>